14. ledna 2025
Poznatky ze Sao Paula se ve druhém kole sezony vyplatily.
V číslech
Stoffel Vandoorne
První volný trénink // P10
Druhý volný trénink // P8
Kvalifikace // P13 [1:16.240, P8 skupina A]
Závod // P7
Získané pozice // 5
Nejrychlejší kolo // 1:13.824
Umístění v šampionátu // P12 [7 bodů]
Jake Hughes
První volný trénink // P18
Druhý volný trénink // P1
Kvalifikace // P16 [1:14.134, P9 Skupina B]
Závod // P10
Získané pozice // 6
Nejrychlejší kolo // 1:13.995
Umístění v šampionátu // P16 [1 bod]
Maserati MSG Racing
Umístění v šampionátu // P8 [8 bodů]
Po kvalifikačním tréninku na trati, která je známá tím, že se na ní obtížně předjíždí, udělali Stoffel Vandoorne a Jake Hughes působivý pokrok a přinesli týmu Maserati MSG Racing první dvojnásobné bodové umístění v sezoně.
V kvalifikaci se mluvilo o pneumatikách, které se Jake i Stoffel snažili udržet v optimální teplotě, aby dosáhli maximálního výkonu. Stoffel se také musel potýkat s vysychající tratí poté, co v dopoledním tréninku na okruhu pršelo, takže správný čas na letmý průjezd okruhem se mu nepovedl.
Nízké kvalifikační pozice vyvolaly u týmu Maserati MSG Racing do EPrix určité obavy, protože okruh v Mexico City je notoricky známý omezenými možnostmi předjíždění, ale to nijak neoslabilo vyhlídky jezdce ani týmu do závodu. Tým věděl, že provedení dokonalé strategie a čistý závod by mohly vést k zisku dvou bodů.
Jake a Stoffel dobře odstartovali a oba si vylepšili svou startovní pozici na trati. Na konci druhého kola se dvojice pohybovala na 12. a 13. místě, Stoffel byl vepředu, a tým vymýšlel strategii, jak tandem využít k získání maxima bodů na konci 36 kol. Jake měl štěstí, že se nezapletl do dalšího incidentu v prvním kole, kdy Zane Maloney z Lola Yamaha atakoval bok jeho Maserati Tipo Folgore. Podařilo se mu pokračovat v závodě s omezenými následky kontaktu.
Stoffel uvízl za bojujícím Nyckem De Vriesem z Mahindry, což omezilo jeho postup balíkem. To přinutilo tým Maserati MSG Racing přehodnotit očekávání ohledně toho, kde by se měl nacházet, až padne šachovnicová vlajka.
S výhodou na trati Stoffel nasadil první útočný režim o kolo dříve než Jake, oba vozy jej aktivovaly na dvě minuty. Byli jedni z posledních ve svém balíku, kteří se do Attacku zapojili, což znamenalo, že mohli získat ztracené pozice a ukončit první období attacku těsně mimo bodované pozice. Celý balík kroužil podobně a s tak malým počtem příležitostí k předjíždění bylo mimo období režimu Attack ve startovním poli jen málo pohybu. Důležité pro tým Maserati MSG Racing bylo, že si udělali obrázek o tom, na které týmy mají po pouhých dvou závodech náskok a kdo jsou jejich nejbližší soupeři.
První ze dvou zpomalovacích vozů vyjel necelých deset kol před koncem, když se srazili týmoví kolegové z Lola Yamaha Malony a Lucas Di Grassi, přičemž Maloney skončil v bariérách. Bohužel Safety Car vyjel v době, kdy měl Jake aktivní necelé dvě minuty ze svého závěrečného šestiminutového útočného režimu, Stoffel měl čtyři minuty ze svého, a Jake tak přišel o možnost dostat se pohodlně na body před vypršením svého útočného režimu.
Stoffel měl o něco více štěstí; vzhledem k tomu, že Safety Car byl relativně krátký, měl ještě dvě a půl minuty Attacku, když se trať rozsvítila na zeleno. Protože Stoffel jako jediný v polovině první desítky zůstal v režimu Attack, tlačil na to, aby si při šachovnicové vlajce udržel silnou pozici a zasloužené body.
Když vyjel druhý Safety Car – kvůli velmi podobnému incidentu, ale tentokrát se jeho obětí stal Mitch Evans z Jaguaru - byl Jake na 10. místě, přičemž tři ze čtyř vozů za ním stále ještě nevyužily poslední útočné režimy. Robin Frijns z Envisionu a Nick Cassidy z Jaguaru si s odstupem, který v té době měl, nedělali příliš velké starosti, protože jim zbývaly jen dvě minuty Attack módu, ale Taylor Barnard z McLarenu měl čtyři minuty a byl hrozbou pro Jakeovy první body v sezoně.
Následoval další krátký Safety Car, ale Jake bohužel nemohl udělat nic pro to, aby ho Barnard těsně před šachovnicovou vlajkou nepředjel a dojel na P11. Barnardova penalizace po závodě však přidala k jeho času pět sekund, což Jakea posunulo na P10 a týmu Maserati MSG Racing zajistilo dvojnásobné bodové ohodnocení.
Na trati, na které se obtížně předjíždí, a s oběma vozy startujícími mimo první desítku, lze považovat víkend s dvojnásobným bodovým umístěním za více než dobrý. Před dalším kolem v Džiddě se tým Maserati MSG Racing zaměří na své kvalifikační výkony a bude se snažit dát dohromady poslední kousky mozaiky a začít se posouvat vzhůru.
Slova týmu
Jake Hughes, jezdec, Maserati MSG Racing: „Upřímně řečeno, se závodem jsme velmi spokojeni, myslím, že jsme provedli dobrou strategii. Měli jsme trochu smůlu s načasováním jednoho ze safety carů, myslím, že nás to stálo bod nebo dva. Ale auto bylo dobré, cítil jsem dobrou energii, měl jsem pocit, že se pohybuju startovním polem správně, takže bylo opravdu odměňující dojet s bodem. Vzhledem k tomu, že jsme startovali z 16. místa, je to velmi dobrý závod.“
Stoffel Vandoorne, jezdec týmu Maserati MSG Racing: „Odjeli jsme velmi dobrý závod, na to můžeme být všichni hrdí. Den nezačal příliš dobře kvalifikací, něco jsme pokazili, ale odrazili jsme se a zajeli super silný závod. Měli jsme trochu smůly na startu, ztratili jsme několik míst. Před námi bylo auto, které mělo problém, a já jsem se za ním zasekl, takže jsem ztratil nějaké pozice, ale zachovali jsme klid, měli jsme dobrou komunikaci. Tempo bylo od začátku dobré, dařilo se mi dobře hospodařit s energií a vytvářet si náskok na některé lidi přede mnou. Vyvážení vozu bylo dobré, což vám vždycky hodně usnadní život. Měli jsme trochu smůlu se safety carem na konci závodu – mohlo z toho být umístění v první pětce, což by bylo úžasné, ale se sedmým místem si myslím, že jsme dnes udělali maximum možného.“
Cyril Blais, šéf týmu Maserati MSG Racing: „Velmi pozitivní víkend. Po kvalifikaci jsme byli zklamaní, protože jsme nedosáhli potřebného výsledku, ale musíme být upřímní k našemu výkonu. Jsme ale velmi spokojeni s výsledky závodu a s tempem, které jsme dnes předvedli. Myslím, že ze Sao Paula jsme si odnesli hlubokou ránu a odrazili jsme se ode dna a z Mexika odjíždíme s dvojnásobným bodovým ziskem. I po kvalifikaci držíme hlavu nahoře. Nyní víme, že pokud odstartujeme vpředu, usnadníme si život a pak můžeme bojovat o velké body. Jsem velmi spokojený s prací týmu a dobrou prací jezdců.
„Měli jsme trochu smůlu s prvním Safety Car, protože nám ušel čas v režimu Attack o polovinu, ale zároveň jsme měli velkou ztrátu na skupinu před námi. Vlastně jsme předjeli vůz, se kterým jsme bojovali o pozici, takže Safety Car nás trochu penalizoval v Attack Mode, ale zároveň nám umožnil zmenšit odstup od vozů před námi. Celkově si myslím, že jsme nezískali výhodu, ale ani obrovskou nevýhodu. Nakonec to bylo docela spravedlivé a celkově jsem s naším prvním dvoubodovým umístěním velmi spokojený.“
Maria Conti, šéf Maserati Corse: „Závodit v Mexiku, jednom z nejsrdečnějších a nejoblíbenějších podniků šampionátu a také domově mnoha legend motorsportu, je vždy vzrušující. Maserati Corse symbolizuje podstatu značky Maserati a dnes jsme na rychlém a náročném okruhu dělali čest naší závodní povaze. Důkazem toho bylo, jak jsme se postavili na startovní rošt poháněni naší vášní, s touhou setkat se se všemi nadšenci, příznivci a zákazníky značky Maserati v živé a elektrizující atmosféře, a to přímo na stejné trati, kde jsme před dvěma lety debutovali ve Formuli E. Pro Maserati je Formule E přirozenou volbou, symbolem našeho závazku k elektrické mobilitě. Sezóna je teprve na začátku, ale my už nyní přivážíme domů dvojnásobné bodové ohodnocení. Budeme pokračovat v boji o přední příčky startovního pole, abychom předvedli naši konkurenceschopnou DNA v každém kole závodů.“