17. února 2025
Čtvrté kolo přineslo pozitivní pokrok v podobě dvojnásobné účasti v semifinálových duelech a silného bodového zisku.
V ČÍSLECH
Jake Hughes
Třetí volný trénink // P22
Kvalifikace // P3 [P4, 1:15.460, semifinále soubojů]
Závod // P3
Získané pozice // 0
Nejrychlejší kolo // 1:18.110
Umístění v šampionátu // P5 [27 bodů]
Stoffel Vandoorne
Třetí volný trénink // P13
Kvalifikace // DSQ [P3, 1:15.247, semifinále duelů]
Závod // P6
Získané pozice // 16
Nejrychlejší kolo // 1:18.372
Umístění v šampionátu // P13 [16 bodů]
Maserati MSG Racing
Umístění v šampionátu // P5 [43 bodů]
Po náročném dopoledni pro Jakea Hughese patřil den jemu, když se podruhé objevil v kvalifikačních soubojích a získal první pódium v sezoně pro Maserati MSG Racing. Ačkoli to byl dobrý den pro týmového kolegu Stoffela Vandoornea, zůstává jedním z těch, „co mohlo být“, protože kvůli technickému přestupku se musel vzdát své působivé kvalifikační pozice a musel bojovat o postup ze zadních pozic.
Klidný závěrečný trénink vyřadil Jakea i Stoffela z pozornosti soupeřů při vstupu do kvalifikace, což byla chyba. Oba předvedli výjimečné tempo ve skupinové kvalifikaci, kterou dokončili nejrychleji (Stoffel ve skupině A) a jako druhý nejrychlejší (Jake ve skupině B) a probojovali se do čtvrtfinále.
Vzhledem k tomu, že oba vozy byly v různých skupinách, byl potenciál dostat se do finále kvalifikace více než dosažitelný a Jake a Stoffel se snažili maximalizovat svá vystoupení v soubojích, aby mohli startovat co nejvýše na startovním roštu. Do čtvrtfinále postoupilo Maserati MSG Racing, které se stalo jediným týmem se dvěma vozy mezi nejlepšími čtyřmi poté, co Stoffel vyřadil Sama Birda z McLarenu a Jake předjel Edoarda Mortaru z Mahindry. Pouze Oliver Rowland z Nissanu a Taylor Barnard z McLarenu stáli v cestě Maserati MSG Racing do první řady.
Mezi Stoffelem a Rowlandem to bylo těsné, ale Nissan si při šachovnicové vlajce udržel náskok dvou desetin. Bohužel stejný příběh se odehrál i na druhé straně garáže, kde Jake nedokázal udržet svůj náskok z počátečního kola a předstihnout Barnarda. Přesto to pro tým znamenalo druhou řadu na startovním roštu, což je pro oba jezdce týmu Maserati MSG Racing velmi silné umístění pro začátek optimalizace bodového potenciálu víkendu.
Štěstí nadále nestálo na Stoffelově straně, protože po kvalifikaci v parc fermé bylo zjištěno technické porušení, které mělo za následek diskvalifikaci. Po fantastickém odpoledni - umístění vozu na P3 - měl Belgičan v závodě opět co dělat, protože byl nucen startovat ze zadních pozic.
Všechny oči se upíraly na Jakea, který se po diskvalifikaci posunul na Stoffelovu startovní pozici P3. Byl to téměř dokonalý únik, předjel Rowlanda na druhém místě, když vjel do první zatáčky a okamžitě dostal Barnarda pod tlak, aby se dostal do čela závodu. Jake se držel na špici závodu a zůstával hrozbou v první trojici, když se startovní pole začalo natahovat.
Při brzkém nasazení útočného režimu ze strany těch vzadu se Jake cyklicky propadal pořadím, ale bylo jen otázkou času, kdy získá zpět své pozice. Využil své první dvě minuty Attack Mode, získal zpět třetí místo a měl oči upřené na Barnarda na druhém místě.
Stoffel skvěle odstartoval ze zadní části startovního roštu a v prvních zatáčkách se vyšplhal na P17. Stoffel předvedl zlepšené tempo vozu Maserati Tipo Folgore, rychle se vypořádal se soupeři a vrátil se na bodované pozice ještě před prvními útočnými režimy.
Díky tomu, že v tomto závodě nebyl k dispozici Pit Boost, se Jake a Stoffel mohli soustředit na vhodný okamžik pro nasazení posledních šesti minut útočného režimu a hospodařit s energií, protože konec závodu se stále více blížil. Stoffel byl posunut na P14, takže se snažil využít co nejvíce pozic, zatímco Jake byl stále ve velkém boji o stupně vítězů a snažil se vylepšit svou pozici P3.
V závěrečných okamžicích závodu oba jezdci týmu Maserati MSG Racing podnikli svůj poslední útok. Jako jedni z posledních aktivovaných jezdců využila dvojice nejen toho, že jejich soupeři byli mimo režim útoku, ale také toho, že si uchovali energii na konec závodu. Stoffel proklouzl závodním polem a spokojeně zajistil týmu další dvojité bodované umístění. Nebyl to jen dvojnásobný bodový zisk, ale také silný finiš, protože Stoffel se z posledního místa na startovním roštu téměř vyšplhal do první pětky a na cílovou pásku dorazil jako P6.
Jake se dostal do souboje s Barnardem, který chtěl svého krajana připravit o druhé místo. S útočným režimem v ruce měl Jake dostatečné tempo a energii, aby se mu to snadno podařilo. Na hlavní rovince srovnal McLaren do řady, ale Barnardova ostrá defenzivní jízda způsobila, že Jake musel provést úhybný manévr na výjezdu a zkrátit zatáčku. Nevyužil výhodu k přeskočení McLarenu, protože věděl, že by mu musel pozici vrátit, a nezbylo mu než se usadit zpět za ním.
Bohužel, když Jakeovi došel útočný režim, musel se vrátit k hlídání energie a zpětných zrcátek, aby nebyl v ohrožení soupeřů, kteří čekali na jakoukoli jeho chybu. Jake upřednostnil umístění na stupních vítězů před honbou za druhým místem, skvěle se bránil, když ustál pozdní a inspirativní výpad Jakea Dennise z Andretti.
Na závěr dvojzávodu Jeddah E-Prix lze říci jen to, že byl pro Maserati MSG Racing neuvěřitelně pozitivní. Tři účasti v kvalifikačních duelech a čtyři umístění v první desítce včetně prvního letošního pódia jsou velkým zlepšením oproti stavu, kdy tým opustil Mexiko City. Tým se jen zlepšuje a bude usilovat o to, aby v něm pokračoval i po přestávce před úvodním závodem Miami E-Prix.
SLOVA TÝMU
Jake Hughes, jezdec, Maserati MSG Racing: „Od mého nástupu do týmu se tým chová naprosto senzačně. Jsou skvělí a opravdu mi pomohli dostat se do tempa, abychom z naší první společné sezony vytěžili co nejvíce. Je mi velkou ctí, že se mi podařilo přivézt domů pódium tak brzy v sezóně a na naší společné cestě. Ve Formuli E je toho hodně, co se musíte naučit, když změníte tým, a oni mě a Stoffela připravili velmi dobře. Je to vidět, když vidíte, že od Mexika jsme měli oba vozy v každém závodě na bodech. V tomto závodě, bez Pit Boostu, jsme se soustředili na energii; kdy ji šetřit, aby v baterii zbyla na pozdější použití, a kdy ji nasadit. V jednu chvíli jsme byli v balíku o něco dál, P8 nebo P9, a já jsem se obával, jestli tato strategie vyjde, ale naštěstí vyšla. Když jsem aktivoval poslední útočný režim a zbývalo nám šest minut, věděl jsem, že pódium je na dosah. Je to pocta týmu a tomu, jak daleko jsme se dostali za pouhé čtyři závody, když Stoffel vyjel ze zadních pozic a skončil na P6. Teď už se opravdu těším na další závody a na to, jak budeme pokračovat v nastoleném tempu a jak se Stoffelem společně vystoupíme na stupně vítězů.“
Stoffel Vandoorne, jezdec, Maserati MSG Racing: „Z tohoto závodu mám smíšené pocity, protože i když bylo skvělé dojet zezadu a skončit na šestém místě, cítím to jako promarněnou příležitost. Po tak dobré kvalifikaci mám pocit, že tam něco zůstalo, a vím, že jsem měl stejně jako Jake na to, abychom bojovali s vedoucími jezdci o stupně vítězů. Dnes přišla řada na Jakea a já mám velkou radost nejen z toho, že tým získal další skvělý bodový zisk, ale také z toho, že jsme získali první pódium v této sezóně. Příště si povedeme o něco lépe, odstartujeme ze zamýšleného místa na stupních vítězů a budeme s Jakem a ostatními nahoře, zpět na místě, které si zasloužíme. Návrat na P6 a opětovné zařazení do vedoucí skupiny ze zadních pozic jen ukazuje, jak velký pokrok už tým udělal a jaké úsilí jsme všichni vynaložili. S výsledkem jsem spokojený, i když trochu zklamaný z toho, co mi připadá jako promarněná šance.“
Cyril Blais, šéf týmu Maserati MSG Racing: „Naprosto fantastický závod z obou stran garáže. Oba vozy v semifinále soubojů, Jake proměnil svou skvělou startovní pozici v umístění na stupních vítězů a Stoffel získal dobré body za umístění v první šestce. Se Stoffelem jsme v kvalifikaci odvedli skvělou práci, poučili jsme se z chyb ze včerejška, takže byla škoda, že jsme měli drobný technický problém, kvůli kterému byl z kvalifikace diskvalifikován. Přesto jeho tempo a schopnost posunout se nahoru na startovním roštu jen dokazuje rychlost a talent vozu. Jen si pomyslete, čeho mohl dosáhnout, kdyby startoval z kvalifikované pozice P3! Jakeovo první pódium u nás a naše první letošní pódium jen naznačuje, jakým směrem se tento tým ubírá. Jak v kvalifikaci, tak následně v závodě využít dobrých výkonů a přivézt domů skvělé body pro tým bylo dokonalým zakončením úspěšného víkendu. Momentum se opravdu buduje a já se nemohu dočkat, až se dostaneme do Miami a získáme první vítězství!“
Maria Conti, šéfka Maserati Corse: „Jsme nadšeni vynikajícím výsledkem, kterého jsme dnes v Džiddě dosáhli! Naše první pódium v sezoně je výsledkem tvrdé práce a odhodlání celého týmu. Tento úspěch nám dává velkou motivaci do budoucna a jsme odhodláni pokračovat na této vítězné cestě! Během dvojitého závodního víkendu v Džiddě jsme se poučili z mnoha věcí, zejména ze zavedení systému „Pit Boost“. Přenos technologií z Formule E do naší 100% elektrické řady Folgore je klíčový, zejména pokud jde o hospodaření s energií a schopnost rychle se přizpůsobit novým závodním podmínkám. Tyto dovednosti nám umožňují neustále studovat a zlepšovat výkon a energetickou účinnost našich silničních vozů. Nyní nás čeká šestitýdenní přípravná přestávka před přistáním v Miami, kde jsme připraveni pokračovat v dokazování našich kvalit a setkat se s našimi zákazníky a všemi nadšenci značky Maserati v USA.“